Analys

 

Analysfasen omfattar:

  • Genomgång och analys av befintligt material/dokument
  • Värdering av befintlig kultur
  • Identifiering av nyckelpersoner för förankring och genomförande
  • Djupintervjuer med nyckelpersoner
  • Identifiering av lämplig referens- och styrgrupp
  • Definiering av nyckeltal för uppföljning
  • Resursplanering
  • Utmaning av förändringsviljan hos ledningen och berörda nyckelpersoner 

 

Vägval

 

I vägvalsfasen arbetar Find Solutions med:

  • SWOT-analyser för att identifiera den lämpligaste vägen
  • Design av effektiv struktur för förändringsarbetet, inklusive uppföljning och kontinuerlig återkoppling för att se till att alla tar till sig förändringen
  • Genomarbetat och utmanande beslutsunderlag
  • Workshop för ledning i samband med beslut

 

 

Förankring

 

I förankringsfasen fokuserar Find Solutions på:

  • Djupintervjuer med nyckelpersoner för att etablera ambassadörskap
  • Identifiera och utbilda förändringsagenter
  • Ledarmöten och/eller informationspaket till ledare och medarbetare
  • Kommunikationsplan, i samarbete med kommunikationsavdelningen

 

Genomförande


I genomförandefasen fokuserar Find Solutions på:

  • Täta genomförande- och uppföljningsmöten med teamledare och förändringsagenter
  • Löpande stöd till ledningen för att säkerställa ledningens aktiva roll i förändringen
  • Transparant och fokuserad återkoppling till ledningen
  • Engagera medarbetare genom att möjliggöra löpande dialoger mellan chefer och medarbetare
  • Individuellt stöd/coaching till berörda chefer
  • Snabbt återföra medarbetare och chefer som "går vilse"
  • Effektiv projektledning för att upprätthålla hastighet och säkerställa leveranser i förändringsprocessen

 

 

Uppföljning

 

I uppföljningsfasen arbetar Find Solutions med att:

  • Producera rapport med uppföljning av de uppsatta nyckeltalen
  • Genomföra workshop med ledning om nästa steg; "Lessons Learnt och hur får vi alla att verkligen ta till sig och acceptera förändringen

  

Återkoppling

 

Återkoppling sker under hela processen. Det handlar om:

  • Löpande uppföljningsrapportering och kaskadering
  • Justera processen vid behov
  • Löpande stöd till ledare och medarbetare; individuell coaching eller i grupp
  • Säkerställa att de som äger processen är engagerade och intresserade
  • Fira framgång